ویژگی جدیدی که به اینستاگرام اضافه شده است باعث می شود تا کاربران بتوانند به جست و جو بر اساس کلمه ی کلیدی بپردازند و از این طریق سریع تر از همیشه پست های مورد نظرشان را پیدا کنند.
در حال حاضر این ویژگی برای کاربران کشور های آمریکا، انگلیس، کانادا و ایرلند در دسترس می باشد. کاربران تا پیش از این نیز امکان جست و جو از طریق هشتگ یا حساب های کاربری را داشتند و اکنون با استفاده از ویژگی سرچ با کلمه ی کلیدی می توانند به محتواهای دلخواهشان راحت تر دسترسی پیدا کنند.
اگر شما از این شبکه ی اجتماعی در راستای کسب و کار خود و تبلیغات محصولات استفاده می کنید باید بدانید این ویژگی می تواند کمک بزرگی به شما در داشتن مخاطبان بیشتر کند. با استفاده از این ویژگی، محتوای شما بیشتر دیده می شود و سایر افراد و کاربران راحت تر می توانند محتوای شما را بدون استفاده از هشتگ های اضافی پیدا کنند.

در گزارشی که از گفتگو با سخنگوی اینستاگرام منتشر شده است گفته شده که این الگوریتم و قابلیت جدید اینستاگرام به چندین مورد توجه دارد. زمان ارسال پست کاربر یکی از این موارد به حساب می آید و مورد دیگر نیز کپشن نوشته شده برای عکس یا ویدئو می باشد. قابلیت افزوده شده به این شبکه ی اجتماعی با استفاده از یادگیری ماشینی، محتوای باکیفیت را شناسایی می کند و از این رو می تواند محتوای دلخواه کاربران را پیدا کند و برایشان نمایش دهد.
باید گفت که امکان جست و جوی برخی کلمات در این قابلیت جدید اینستاگرام میسر نیست. کلماتی همچون کیوانان (تئوری توطئه) یا واکسن را نمی توان در این قسمت سرچ کرد. دقیقا مانند محدودیت هایی که در بعضی پلتفرم ها همچون پینترست هم می توان مشاهده کرد. به علاوه، این ابزار جست و جو محتوای سیاسی درباره ی افرادی مانند جو بایدن یا دونالد ترامپ را نیز نمایش نمی دهد ولی با استفاده از این ابزار می توان حساب های کاربری رسمی این افراد را مشاهده کرد. محدودیت های ابزار جست و جوی اینستاگرام معطوف به علاقه ی عمومی و سوژه های عمومی است و بر طبق شیوه نامه شبکه اجتماعی اینستاگرام است.
اینستاگرام در رابطه با این قابلیت جدید افزوده شده می کوید که این ابزار به عنوان قدرتمند ترین ابزار جست و جوی اینستاگرام محسوب نمی شود و در آینده ارتقا پیدا خواهد کرد و بهتر میشود.